New Zealand- 100% pure you

- South Island

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Etter å ha vridd hjernene vår rundt med planlegging av både reise og økonomi kom vi oss endelig av gårde på ny tur; sørover. De altfor høye prisene i Australia gikk nok litt hardere utover lommeboken enn hva vi ønsker å innse, men allikevel ser det ut som endene skal møtes også denne gang. Reiseleder og organisator Charlotte har fikset flotte busspass som tok oss hele veien rundt sørøya og tilbake til Auckland.

Første etappe gikk fra Auckland tidlig på morgenen og endte i hovedstaden, Wellington, ved solnedgang. Vi har lagt igjen mye unødvendige saker og ting i Waterview, og godt er det, for det ble litt tusling før vi fant oss bo for natten. Vi sjekket inn på gode gamle Nomads, spiste middag, sjekket facebook, la oss, sto opp tidlig, kom oss på fergen og det var det vi fikk med oss av New Zealands nest største by for denne gang..

Fergen mellom øyene tok tre timer og en buss som ventet i Picton tok oss med videre til Nelson. Her bodde vi på Tasman Bay Backpackers, et veldig sjarmerende hostel med hyggelig besetning og gratis ”verdensberømt sjokoladepudding” klokken 8pm hver dag! En grunn i seg selv til å bo nettopp her om man er i Nelson.

Neste dag hadde vi bestilt tur ut til Abel Tasman National Park for å slite ut joggeskoene i syv vakre timer. Parken ligger nordvest på sørøya og har alt fra azurblått hav og hvite strender til jungel og krattskog! Dagen var over all forventning og det var deilig å bevege på seg etter mye bussreising.

Neste stopp på turen var Franz Joseph. Dette ble kun en mellomstopp for oss, men det fristet stort å bli med på en brevandring eller helikoptertur over alpene!

New Zealand har virkelig alt når det gjelder natur og landskap! Noe kan minne om Norge, som høye fjell og fjordlandskap, men alt er mye mer ekstremt og man er ikke nødt til å dra til et sted for å se grønne sletter og et annet for å se alper; her har man alt i et syn. Vilt og vakkert, det er vel kanskje det vi prøver å si.

Queenstown er intet unntak! Selv om byen har et visst landsbypreg, kan det nok heller regnes som en liten by størrelsesmessig. Den oser i alle fall av sjarm og særpeg. Også her bodde vi på Nomads og bodde første natt på dorm med to stk. irer og to stk. gretne nederlendere; ingen god kombinasjon! Neste dag, St. Patricks Day, byttet vi heldigvis rom og endte heller opp med to svenske jenter. Men irene var der likevel, overalt, for Queenstown var tydeligvis et samlested for feiringen av den irske høytiden.

Vi tibragte fem innholdsrike dager i eventyrland. Dagen etter St. Paddys´ hadde vi booket oss med på ridetur. Charlotte, den store dyreelskeren, som kun hadde sittet på hesteryggen på Langedrag var nokså nervøs, men klarte seg utmerket. Ida Marie derimot, som på forhånd var nokså selvsikker, var selvfølgelig den som datt av hesten. Til mitt forsvar vil jeg bare legge til at hesten skvatt, hoppet og jeg landet på beina. Dessuten er man ikke ordentlig rytter før man har falt av hesten syv ganger! Dessverre var dette den ene dagen vi hadde regn i løpet av reisen i sør. Men i tre flotte timer, uten regn, red vi gjennom ”Ringenes Herre-land” med usannsynelig vakker utsikt. Ellers gikk tiden til å teste ut Ferg Burger, mini-golf (Charlotte vant), generelt hostelliv, en nydelig gondoltur opp til en høyde med god utsikt over området og utallige turer på Starbucks. Alt i alt; Queenstown var et HØYDEpunkt!

Typisk for New Zealand er ekstremsport: video kommer..

Enda så trist det var, så kom dagen da vi måtte sette oss på bussen igjen. Første stopp var Christchurch. Vi bodde litt utenfor sentrum, men man kunne fortsatt se store ødeleggelser etter jordskjelvene som har rammet området det siste året, heldigvis opplevde ikke vi noen etterskjelv. Også hostelet bar tydelige preg: vasken var knust, gulvet skjevt og et skilt møtte oss ved inngangen: ”Beklager alle sprekkene og ødeleggelsene, huset vil IKKE falle sammen!” Men det var kanskje ikke så rart at skadene var såpas omfattende, da vi senere fant ut at Charlotte hadde prestert å booke midt i ”red zone”, altså det mest utsatte området.

Turen gikk videre tidlig morgenen etter oppover østkysten mot Picton og Wellington. Vi fikk se mange seler, opplevd hvor vindfullt Wellington faktisk er og kom oss endelig på siste buss som skulle ta oss tilbake til Auckland i løpet av natten.

Det er trist, men dette er faktisk siste kveld i New Zealand, i morgen setter vi kursen mot Fiji og satser på en uke i paradis. Baggen er ikke pakket, listen over gjøremål er fortsatt lang og klokken er snart elleve; lenge leve skippertak!