Awesome Adventures

Nadi, Nacula, Korovou, Whaia Lailai, Kuata

storm 20 °C

Mye har skjedd siden forrige innlegg, og vi har allerede forflyttet oss tre land videre på listen. Vi forlot New Zealand i fint vær, med god tro på å endelig kunne bruke bikinien igjen på Fiji! Vi er nødt til å trekke på smilebåndet når vi leser forrige innlegg at vi gledet oss til en uke i paradis.

Vi hadde på forhånd planlagt en syvdagers rute med øyhopping som skulle ta oss til fire forskjellige øyer i øygruppen Yasawa Island.

Det var med glede vi gikk av flyet og kjente den varme og fuktige luften vi hadde savnet så altfor lenge! Første kveld ble tilbrakt på Nomads i Nadi (fastlandet). Her møtte vi den meget sosiale og morsomme italienern Alessando, som skulle bli vår reisekamerat de neste to ukene.

Nacula, Nabua Lodge

Vi hadde to flotte dager på første øy, som lå fem timer med båt fra Nadi. Her var maten grei men besetningen desto bedre! Vi smakte for første gang Cava, som er Fijis tradisjonelle drikke. Obs, obs, dette må absolutt ikke forveksles med Italiensk cava! Fiji cava ligner sølevann og smaker en blanding av jord, potet- og gulrotskrell. Tre kopper holdt for oss, men det var spennende å være med på de tradisjonelle ritualene.
Det hele foregår ved at man sitter i en sirkel hvor en person har ansvar for blandingen og en annen, "spokesman", bestemmer når det er tid for ny runde. Cavaen drikkes fra halve kokosnøter som kommer i to størrelser: normal og tsunami. Drikken blandes ved å legge cava-pulveret i en tøypose som det videre filtreres vann gjennom. Blanderen sender så cava til en etter en. Når det er din tur klapper du en gang og sier "BULA", som du mener det! Bula betyr nemlig "livet" og må altid sies med innevelse! Når du er ferdig sender du koppen tilbake, klapper tre ganger og sier "matha", som vi tror betyr "ferdig".
På Nacula traff vi også Pål og Morten, to livsglade nordmenn som hadde mange gode røverhistorier fra deres reiser. Ellers gikk tiden til strandliv, volleyball, fiji-underholdning og mye god lesing. Boken Shantaram er forresten en bok vi anbefaler på det sterkeste, spesiellt om du er ute og reiser.

Korovou

Vi ankom andre øy noe sent på dagen, men akkurat i tide til å få med oss en helt magisk solnedgang. Alle solnedgangene vi har sett rundtom i verden har vært høydepunkter, men dette var desidert den flotteste. Og ja, vi griner av tanken på at vi ikke har noen bilder.

Dette var den øya vi likte minst og vi lengtet fort tilbake til Nabua Lodge. Intrykket ble ikke akkurat bedre da det begynte å regne heller, noe som desverre skulle fortsette den neste uken. Vi hadde kun en natt på Korovou, før "helvete" begynte med en times båttur i regn, vind og store bølger.

Whaia Lailai

Som om båtturen ikke var skummel nok, skulle vi fraktes i en overfyllt jolle fra fergjen inn til stranden. Charlotte så ganske hvit ut der hun satt og klamret seg fast til det som var. Vel framme begynte ting å smile: vi fikk dobbeltrom uten ekstra kostnader og etter en tur på stranden konkluderte vi med at den ville bli veldig fin når solen kom tilbake. Noe som selvfølgelig aldri skjedde.

Utover kvelden ble regnet verre, vinden sterkere og tilslutt begynte det å lyne og tordne. På dette tidspunktet startet utfordringene. Først måtte Ida Marie sende Vince opp til bygningen hvor Charlotte lå vettskremt alene og få henne ned til hovedbygningen. Mens dette foregikk gikk en steinras inn i den ene dorm-bygningen, og regnvann begynte å fosse inn. I en litt kaotisk periode måtte dormen tømmes og femtem mennesker fordeles på ni senger i andre bygninger. Vi var snille og tok med Alessandro og Vince til vårt rom, noe som skulle vise seg å bli en fordel de neste dagene. Bekymret løp vi tilbake til rommet i fossregn og våknet timer av en sinnssyk lokal som ulet (vanskelig å definere lyden) utenfor vinduet. Idet Charlotte satte bena på gulvet oppdaget vi at rommet var oversvømt og alt var vått. Minutter senere kommer det gjørme inn bakdøra og det viser seg at det har gått jordras bak bygningen. Det skal legges til at vi var heldige, to rom bortenfor hadde to norske jenter fått et helt tre inn på rommet og måtte grave frem tingene sine fra en halv meter gjørme.
Da bygningen vår ikke lenger var beboelig ble vi evakuert til naboøyen. Nok en gang i jolle på store bølger.

Kuata

På denne øyen var vi strandet i fem dager uten vann i dusj, vask og do. Været herjet og stemningen mellom visse mennesker begynte å bli nokså anspent. Vi der imot ble en gjeng som holdt motet og humøret opp med kortspill, "balls" og daglige badeøkter på tross av vind regn og bølger. Situasjonen var allikevel håpløs da vi ikke visste når vi kunne komme oss tilbake til fastlandet. Vi mistet flyet videre til Los Angeles, måtte kontakte de hjemme og håpe på at været roet seg. Ettersom dagen gikk ble vi tomme for diverse mat- og drikkevarer. Det skal sies, at det eneste som finnes på øya er resorten vi bodde på, hvor alle forsyninger kommer med båt. Først ut var kaffe og syltetøy, videre all sancks og brus, måltidene ble etterhvert basert på selvdyrket mat og tilslutt forsvant også øl og drikkevann. Vi er allikevel enige om at vi har fått en god fortelling ut av det hele, og det går fint å leve på kokosjuice i noen dager!

Nadi

Endelig kom redningen og alle øyene måtte evakueres da to nye syklonvarsler var sendt ut. Tilbake på Nadi ble det stor fest og mange fortellinger fra de siste dagen: vi var uten tvil på den verste øya.

Los Angeles

To dager senere enn planlagt kom vi oss på ny flight til Los Angeles. Etter å ha levd en liten uke på ris, havregryn og suppe kokt på kyllingbein, nøt vi et godt fortjent herremåltid.

Den ene dagen vi stod igjen med i LA gikk, som seg hør og bør, med til shopping. Overraskende nok holdt Alessandro ut hele dagen, men det var en febersyk og utslitt mann vi forlot påfølgende morgen. Med oppgradert sminkepung satte vi kursen mot San Jose, Costa Rica.