Kun den tøffeste overlever

- Vang Vieng og Vientiane

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Det er vanskelig å være gode reisebloggere, når man er såpas aktive som oss! Men nå har vi tatt oss en ukes ferie og har god tid til å skrive innlegg.

For å komme oss fra vakre Luang Prabang og sørover, over fjellene til neste by, Vang Vieng, booket vi tur med minibuss. Vi ble plukket opp og fikk tydelig beskjed om at om noen spurte hvor vi var på vei, skulle vi alltid svare at vi kjørte privat buss til Vientiane, som er hovedstaden i Laos og ligger enda fem timer sør for Vang Vieng, dit vi egentlig skulle. Noe skeptiske nikket vi, men hadde samtidig ikke noe problem med å stole på selskapet vi reiste med. Ti minutter gikk, spørsmålet kom, vi svarte riktig og sjåføren kom smilende tilbake med noen ekstra sedler i lommen. I en slik situasjon kan man ikke gjøre annet enn å spille med, smile og godta at dette ikke er våres kultur, men deres, og nå er vi i deres land.

I åtte timer satt begge lamslåtte av den fine utsikten og den storslåtte naturen! Høye fjell, dype daler, skog, sletter og små fjellandsbyer suste forbi og tanken om at ”dette er vi nødt til å ta bilde av” meldte seg fort! Sannheten er, at dette skjedde ikke, av den enkle grunn at det er umulig. Vi konkluderte fort med at dette var rett og slett ikke noe det gikk ann å ta bilde av, da det kun kan oppleves. Så er du interessert i å vite hvor ufattelig vakker denne strekningen som utgjør route 13 er, er du nødt til å dra dit selv!

Vel fremme i Vang Vieng sjekket vi inn på det billigste gjestehuset hvor de kunne tilby et lugubert rom. Men hva kan man el forvente av 50 000 Kip (ca. 35NOK).

Vang Vieng er en liten backpackerby som er bygd opp rundt aktiviteten tubing, ellers går tiden til å se på Frieds eller Family Guy på en av de mange restaurantene. Andre dag ble vi dyttet inn på en tuk-tuk sammen med hver sin badering og kjørt opp langs elva. Siden det ikke finnes noen kyst hvor man kan slappe av, er det bygget brygger og barer langs elven, hele veien fra stoppestedet til byen. Her samles alle unge reisende i området, og det er lett å komme i kontakt med hyggelige mennesker. Poenget er å flyte tilbake til sentum i baderingene i løpet av dagen, men så langt kom vi aldri og endte opp med tuk-tuk da det ble mørkt.

Når man bestemmer seg for å reise rundt i fem mnd. som backpacker er det en ting man ikke kommer foruten: sykdom. Og vi er intet unntak! Ida Marie var den første som ble syk, skikkelig syk! Og et døgn senere fulgte Charlotte etter.

Vi forflyttet oss til hovedstaden, Vientiane, med buss, som blant annet fraktet ris, bagasje og en slaktet ku. Utmattet av sykdom sloknet vi på hotellrommet og der ble vi liggende i to døgn før vi klarte å komme oss på beina og bestille flybilletter videre til Kambodsja.

Vel uvitende om av flyplasser kan ha åpningstider, planla vi å sove på flyplassen da vi måtte sjekke inn fem på morgenen. Klokken tolv på kvelden satte vi oss i en tuk-tuk som tok oss til porten ved flyplassen, men ikke lengre; porten var stengt! Med en smil om munnen måtte tuk-tuksjåføren uten engelskkunnskaper forklare oss på tegnspråk at flyplassen var stengt og ville ikke åpne før kokken fem. Totalt rådløse ble vi dumpet på en bussholdeplass på hovedveien, og dette ble altså vårt tilholdssted for natten. Om vi ikke var ordentlige backpackere før dette, ble vi det hvartfall i løpet av de timene på gata!

C&IM

Skrevet av Worldwild 16:51 Arkivert i Laos Kommentarer (0)

Luang Prabang

- Luang Prabang, Laos

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Det tok ikke mindre enn 51 timer å reise fra Koh Phangan til Luang Prabang i Laos. Slik var reisen: taxi, venting på kaien, båt, buss, venting ved togstasjonen i Suratthani, mer venting på togstasjonen på grunn av fire timer forsinket tog (NSB-tilsatnder?), tretten timer på nattog til Bangkok, tuk-tuk, skytrain, nitten timer på Bangkok flyplass, kø, propellfly og tuk-tuk. Allikevel er vi fornøyde med valg av reiserute da vi fikk sett mer av fastlandet. Toget var også en opplevelse i seg selv med lavest klasse og "upper bed" med vifte. Og når alt kommer til alt, så er vi jo tross alt backpackere!

Luang Prabang ligger blandt fjellene, ved Mekong elven nord i Laos. Dette er en UNESCO-by og er derfor ilagt flere strenge bygningsrestriksjoner, noe som gjør den til en trivelig, ren og vakker tempelby. I og med at byen ligger høyt er temperaturen vesentlig lavere her, noe som ble en stor forandring forhold til tropiske Thailand. Men solen titter frem klokken ett, og da blir det til vår fordel varmere.

Første dag ble brukt til klesvask, ikke mindre enn elleve kilo, og et lite besøk på nattmarkedet. Vi var også nødt til å bytte hotell på grunn av dobbelbooking, heldigvis til et bedre hotell. Andre dag leide vi sykler, noe man bør gjøre i Luang Prabang for å få med seg mest mulig. Vi så flere templer og gullbelagte stupaer, munker og små gater med fransk/indokina-stil og var begge enige om at dette var den fineste byen vi har vært i så langt på turen.

Mekog

Bro over Khan

Sykkeltur i Luang Prabang

Etter fem timer på sykkelsetet kjøpte vi hjemmelaget potetgull og kom oss opp i høyden for å se på solnedgangen. Middagen hadde vi på Utopia, en koselig bakgård som anbefales for de som er i området. Også denne kvelden gikk vi gjennom nattmarkedet, og fikk med oss mange gode kjøp. Her får man tak i alt tekstiler og sølvsmykker. Det finnes mye fint håndarbeid og man kan spise en god middag til 7,5 NOK. Morgenmarkedet er også en attraksjon i seg selv, her får man alt av mat, ALT! Markedet er stort og fyller to lange gater. Damene sitte på bakken med varene sine og variasjonen er stor. Noen selger fersk frukt og grønnsaker, andre kjøtt. For å nevne noe; ekkorn, både rått og sprøstekt, frosker, levende og døde, padder og hele ferdigflådde høns, med både klør og hode. I tillegg var det flere som tilberedte en slags gryte som både så ut som og luktet som kloakk. Svært interessant, selv om vi endte opp med noe som kjedelig som bananer, franske baguetter og fruktshakes.
Morningmarket, Luang Prabang

Fristende høner?

Nightmarket

Tredje dag hadde vi booket tur med Kayak. Vi fikk vår egen engelsktalende lokale guide, Tuy. Språklunnskapene her i Laos ligger mye lavere enn i Thailand, og det er som regel bare en i familien som kan engelsk. Tuy lærte oss svært mye om Laos og kulturen. Han fortalte om hvor hardt det er vanlig å jobbe for at familien skal ha det bra, men at de ikke syntes synd på seg selv. Vi lærte også om den evige jakten på den rette dama, og den lange veien dit. Vi fikk opplæring i mattradisjonen. Her bruker man ikke gaffel, fordi de anser det som uhygenisk, i stede former de sticky rice som en skje og spiser risen sammen med kjøttet, før de forsyner seg med en ny bit ris. Risen er veldig kleberlig, og lett å forme med en hånd, i tillegg trekker den til seg sausen, som normalt er veldig hot. Da er det greit å spise eggplant ved siden av da dette demper den sterke smaken.

Turen gikk til en foss som var så fin at den så kunstig ut! Alle tre var slitne etter to timer i kayak og sovnet i solen etter lunsj. Videre gikk padleturen til en village med Mhong, Laos og Khmer befolkning, som anses som urbefolkningen i Laos. Vi fikk et innblik i deres dagligliv og hvordan de høster og tilbereder sjøgress. Alle generasjoner er inkludert i alt arbeid, men uansett hvor man går hører man barnelatter. For barn ser man overalt! Dagen ble desto mer innholdrik da kayakturen endte inn i solnedgangen.

Dette er ikke et uvanelig syn. De små barna tar vare på hverandre, mens de voksene jobber.

Slik tørkes sjøgress sammen med hvitløk og sesamfrø.

Det er en spesiel tanke at vi befinner oss på et sted man kun har sett og hørt om på TV, men det er morsomt å være der bare reiseprogramledere har vært.

-C&IM

Skrevet av Worldwild 03:41 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

GODT NYTT ÅR

- Koh Phangan

all seasons in one day 30 °C
Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

The person you are calling, can not be reached!Mye har skjedd de siste to ukene siden forrige innlegg, men dårlig internettforbindelse, reising og ikke minst full timeplan har hindret oss i å blogge.

Vi ankom Koh Phangan 26. desember uten sted å bo for den første natten. Det er ikke vanskelig å finne et sted å overnatte på de thailandske øyene da man alltid blir møtt med gode tilbud på kaien. Om man booker på internett i forveien ender man med å betale unødvendige tillegsavgifter og menneskene som møter deg er absolutt til å stole på og gir deg en seriøs og riktig pris. Natten ble tilbragt i en bambushytte til 600 bath (120NOK) i Ban Sai som ligger midt mellom Tongsala, byen, og Had Rin. Stedet hadde til og med svømmebaseng! Etter at Charlotte hadde "gått tre runder med seg selv" ble hun med på en svømmeøkt, vel overbevist om å drukne under oppvarming. 2600 (5200) meter senere var vi så og si blinde etter en og en halv time i klorvannet og var nødt til å kaste inn håndkleet.

Så var det på tide å flytte inn på vårt første dorm for syv netter med tretti andre. Vi bodde på Had Rin Beach som er stedet for de legendariske Full Moon Partyene. Her skulle vi altså feire nyttår. Vi oppsummerer uken med disse punktene:
- Elleville strandfester med neonfarger så langt øyet kan se!
- Vi bodde rett bak stranden, dermed uteble den gode nattesøvnen frem til klokken åtte på morgenen, da musikken stoppet.
- Å bo med britiske gutter er en opplevelse i seg selv, spesielt da de har for vane å ramle inn sent på morgenen gjerne med resten av festen.
- Had Rin: villt om natten, spøkelsesby om dagen. De bygger faktisk opp hele byen igjen hver dag.
- To fantastiske solnedganger på sunset beach.
- Scootertur inn i solnedgangen. Her snakker vi knall rosa sol.
- Berg-og-dal-bane-veier med 20% stigning. Da kiler det godt i magen.
- Gjensyn med svenske venner fra Koh Phi Phi!
- Vi hadde noen fine turer til andre siden av øya, Haad Gruad, der det var deilig med rolige omgivelser.
- Kliss våte taxiturer.
- BUCKETS
- Nyttårsaften med 50.000 mennesker, samlet fra hele verden, som festet til solen stod opp og litt til..
- Uforglemmelig fyrverkerishow. Midt blandt tusener av dansende mennesker sto to norske jenter hånd i hånd og måpte opp mot himmelen.
- Tropisk storm. Lyn, torden, regn, regn, regn, strømbrudd og høy sjø. Dette var "restene" etter stormen på Philipinene.
- Charlotte pådrog seg forresten hjernerystelse da hun gikk i bakken på grunn av ullsokker på glatt gulv.

Det er vanskelig å forklare hvordan det er å være på Koh Phangan, da øya kun kan oppleves. Vi er der imot enige om at vi både elsker og hater stedet!

-C&IM

Skrevet av Worldwild 03:50 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Um, Shanti, Shanti, Shanti

- Koh Samui

all seasons in one day 30 °C
Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Den siste uken har vi bodd på Samahita Yoga Retreat. Vi sjekket inn forrige mandag og ble overveldet av stedet og dets standard! Backpackertilværelsen ble fort lagt på hyllen da vi flyttet inn i vår to etg. leilighet. Her har vi hver vår dobbelseng, air condition, to vifter, kjøleskap, musikkhøyttalere og HÅRFØNER! Det er deilig med et rent, pent og nytt sted å sove, rett og slett litt luksus i julen. Men det var jo nettopp det vi var ute etter; et rolig og avslappende sted å feire høytiden.

Under velkomstmøtet på mandag ble vi presentert for gruppen, lærerne og stedet. Vi fant fort ut at vi var helt ferske i praktiseringen av yoga forhold til de andre. Men det som virkelig vippet Charlotte av pinnen var da det viste seg at første time kun bestod av chanting; uuuuuuuuummmmmmm...... Det ble heller ikke bedre da vi forstod at de andre kunne alle versene, og at dette var noe vi kanskje burde vært kjent med på forhånd? Motivasjonen og viljen til å lære var i hvert fall tilstede.

Ida Marie der imot klarte seg fint gjennom første leksjon, men holdt på å gå i bakken da hun fant ut at her serveres det kun vegetarmat! Noe som senere viste seg som en unødvendig bekymring; vi startet med å forspise oss første dag og har fortsatt i samme bane resten av uken.

Dagene har startet klokken syv om morgenen med bortimot fire timer yoga og vi kan skryte på oss at fremgangen har vært formidabel! Det har vist seg som en fordel å være nybegynner, da man kan "formes" fra bunnen av og komme inn i rette balanse og harmoni. Treneren, Paul, er utrolig erfaren og flink med elevene sine. Han har satt igang, ikke bare de stive kroppene våre, men også tankene. Uken i shalaen har vært svært lærerik på flere områder, og med fare for å høres gal ut kan vi si at vi har forstått hensikten med yoga på flere nivåer.

Etter morgenøkten er det brunch, dagens første måltid av to. Når man da kommer tilbake til rommet eller legger seg på stranden etter såpass mye trening og mat, lukkes øynene før du rekker å lese mer enn en halv side. Klokken fem er det ny økt i shalaen, men denne økten er heldigvis restorative yoga. Dette innebærer mer avslappning, pusteteknikk og tøying. Middagen serveres mellom seks og åtte, klokken ni er vi i seng, totalt utslitte.

Julaften startet med god stemning og fire timer yoga. Mange spør om vi klarer å finne julestemningen under palmene, svaret er ja. Alt som skal til er ullsokker, "Tre Nøtter til Askepott" og skype med familie.

Ullsokker på julaften.

På kvelden tok vi på oss finstasen og ble med på julebuffet med underholdning fra en lokal skoleklasse. De framførte tradisjonell thai-dans med svært imponerende kostyme. Det var rart å feire jul borte fra familie og tradisjoner, men hadde allikevel en minnerik kveld.

I morgen hopper vi videre til neste øy, Koh Phangan. Der blir vi til over nytt år. Standaren skal senkes betraktelig, da vi skal bo på dorm med tretti andre! Vi får tviholde på harmonien vi har opparbeidet oss og håpe på at den indre balansen holdes vedlike.

GOD JUL TIL ALLE VENNER OG BEKJENTE!
Julaften 2011

-C&IM

Skrevet av Worldwild 21:18 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

What is shoes?

- Koh Samui

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Da vi kom til Koh Samui for tre dager siden, var vi ikke særlig begeistret og nokså overveldet over hvor travelt det er her. Men nå, må vi innrømme at Samuis sjarm har vokst på oss. Vi har vendt oss til å gå med sko, og nok en gang fått bevist at hver øy har sin egen personlighet. Her er kulturen en helt annen en hva vi har sett hittil, og det meste er preget av business; hver bar har minst femten thai jenter/gutter med høye heler og korte skjørt, som skal kapre flest mulig kunder.

Vi bor på den travleste stranden på øya, Chaweng. Her går lyder som taxituting, flydur, brak fra kokosnøtter som faller på taket og alle andre mulige menneskelyder i hverandre. Det virker også som de har en forkjærlighet for fyrverkerier her i byen…

Vi har booket oss inn for 400 Bath (80NOK) per natt, og er mer fornøyd med prisen enn rommet. Passer oss, da alt annet er dyrere her enn hva vi er vandt til.

Ja André, du hadde rett! Den påtenkte treningen holdt i en uke, men det har allikevel blitt mange lange gåturer for å oppleve andre steder. For to dager siden gikk vi ned til Lamai beach, denne strekningen er påpass lang at vi ble tvunget av en taxisjåfør til å kjøre resten av turen. Lamai er et litt roligere sted, men vi ser de samme tendensene der som her. Typisk for Koh Samui er smale strender med store bølger, men fortsatt hvit sand. Vår favoritt er allikevel Koh Lanta.

I det siste har vi lurt på når vi kom til å møte noen kjente, og i går skjedde dette. Helt tilfeldig kom en gutt etter oss og skrek ”DERE GIKK PÅ EKNES UNGDOMSSKOLE” – dette var Robin fra kullet over. En vi aldri har hatt noe kontakt med, men som plutselig blir en venn her nede.

I dag satte vi oss igjen på scooteren og gjett om vi kjører som thaiene selv! Ida Marie har skjønt konseptet, tuter og kjører forbi. Uten planer, men med et kart i sekken dro vi nordover, og tilbrakte en time i et tempelkompleks som vi trodde var ”Big Buddha”. Men etter tre min på scooteren senere, fant vi den virkelige ”Big Buddha”. Tempelkomplekset består av buddhistiske og hinduistiske bygninger og skulpturer, mens Big Buddha er en stor gull buddha med utsikt over havet.

Turen gikk videre til Nathon og Namuang waterfalls. Her parkerte vi scooteren til fordel for elefanter. Ida Marie fikk en ny venn; elefanten Frankie på 15 år. Charlotte fikk utfordret høydeskrekken både på elefantryggen og på taket av en safaribil – mange morsomme bilder.

Vi nøt en bedre fotmassasje for to kvelder siden, og nå stikker vi ut døra for thai massasje.

- C&IM

Skrevet av Worldwild 22:58 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

(Innlegg 11 - 15 av 22) « Side 1 2 [3] 4 5 »