Vi talar svensk, norsk... and english!

- Koh Phi Phi

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Hallo sivilisasjon! Mye av vår oppfatning ble snudd på hodet da vi entret piren på Koh Phi Phi. Her finnes det flere europeere enn thaier og er du blond, er du svensk!

Vi sjekket inn på Harmony House, som vi senere har omdøpt til "loftshula". 700 bath per natt gir oss heldigvis penger til heller å være ute; man får hva man betaler for. Phi Phi er en travel øy, og er man ute etter fest er dette stedet å dra til. Vi ankom øya lørdag 10. desember, samme dag som fullmåne. På kvelden var det Full Moon Party, og hvis det stemmer at dette bare er småtteri forhold til Koh Pangan, kan årets nyttårsaften bli interessant!

Phi Phi er stedet for å møte andre backpackere, og mange av de vi har kommet i kontakt med ser vi igjen på Koh Pangan, nyttårsaften. Vi møtte våre nye venner, John og Joey (UK), andre kvelden da de jobbet som "innkastere" på en av de hundre barene. Det finnes ikke grenser her nede for hvilke metoder som blir brukt for å kapre kundene. Men det største sjokket kom da de plutselig dukket opp på stranden dagen etterpå. Hvordan de klarte å kjenne oss igjen der vi lå med ryggen til, godt begravd i hver sin bok, forstår vi fortsatt ikke, men det var koselig med selskap.

Dagen, kvelden og natten ble tilbragt på stranden, helt til vi opplevde det alle har advart oss mot! Penger, nøkkel og kamera ble stjålet. Men ingen grunn til bekymring, alt ordner seg med bath! 500 bath ble betalt for ny nøkkel, vi hadde kun med oss 700 bath (140NOK), men de magiske bildene på pocketkameraet ser vi nok aldri igjen.... det samme gjelder kameraet.

Neste dag spleiset vi på longtailbåt med John og Joey. Disse gutta har reist i flere år og har tidligere bodd på Phi Phi, så de visste både hvor vi burde dra og hvordan man skal prute. Joey overrasket stort, da han begynte å snakke thai med sjåføren! Vi var på Monkey Beach og så på aper og håpløse turister. Vi tok oss tid til å glane på engelske jenter som rullet rundt i sanden under en fotoshoot og japanske turister med redningsvest og snorkel. Det ble også tid til snorkling og en runde rundt øya. Turen ga oss et bedre inntrykk av øya og vi innså at den har mere å by på enn kun det som skjer i sentrum. Det ble en tur med masse bilder, opplevelser, latter og god stemning. En varm dag med mye sol og lite solkrem tar på, og alle sloknet til et mislykket forsøk på å se film klokken ti.

Ida Marie har forresten skaffet seg tidenes "brilleskille".

Vi har forflyttet oss til Koh Samui i dag og i skrivende øyeblikk sitter vi på The Duke Pub med elendig livemusikk, og vi bør komme oss avgårde før det blir for ille!

-C&IM

Skrevet av Worldwild 22:06 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Uncle Chet

- Koh Mook

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Tiden flyr når man har det gøy, derav de få oppdateringene!

For en uke siden tok vi longtail fra Koh Lanta til Koh Mook. Dette er en liten og svært stille øy, og det er ikke usannsynelig at du får hele stranden for deg selv! Etter anbefaling fra et tysk par sjekket vi inn på Coco Lodge. Her bodde vi ute i skogen i en sjarmerende liten babushytte. Vi var på øya i fire dager, og solen hadde endelig kommet for å bli.

En mann med halvannen meter langt hår, Chet, møtte oss på en liten trebro da vi ankom stedet, og garanterte oss avslappende dager med mange opplevelser. Allerede før vi hadde sjekket inn var vi invitert på båttur til Emerald Cave. Emerald Cave ligger på Koh Mook og man er nødt til å kjøre båt til inngangen, herfra svømmer man gjennom en åtti meter lang og bekmørk grotte før man entrer paradis. Det oppleves som å stå midt i en vulkan fylt med grønne planter og krystallklart vann. Det ble også tid til snorklig på samme tur.

Dagene ble tilbragt på kritthvit sand med bok, musikk og solhatt. Fjerde dagen på øya var det tid for ny tur, hvor vi ble tatt med til Koh Kradan. Chet stelte istand picnic på en bortgjemt strand uten masete turister med kamera og redningsvest.

Etter fire fantastiske dager med vakker soloppgang og hyggelige mennesker var det på tide å planlegge turen videre. Hjelpsomme Chet stillte opp, tok noen telefoner og sørget for at vi skulle komme oss billigst mulig til Koh Phi Phi. Dette skulle spare oss for 300 bath (ca. 60NOK), dette klang godt i våre ører og vi valgte bort en speedboat-tur som kun ville tatt tre timer. MEN, dette er Thailand! Vi endte opp med å spare 100 bath og reisen bestod av en time i longtail, 30 minutter i mini-van, 45 minutter pruting på taxi, en alt for lang og klam taxitur, i en bil som mirakuløst tålte den høye farten, og to timer på ferge. Turens høydepunkt var da sjåføren innså at det kun var ti minutter til fergeavgang, en ting å si; tut og kjør! Det hele var en opplevelse man ikke vil være foruten, og vi fikk sett en av Thailands største attraksjoner på nært hold; trafikken!

-C&IM

Skrevet av Worldwild 21:33 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Sabai, sabai

- Koh Lanta

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Her kommer en oppsummering av de siste dagene på Koh Lanta (den er ikke liten, og det er andre gang vi skriver den!). Sett dere tilbake, slapp av og nyt lesingen. Eller som vi ville sagt det; sabai, sabai.

For å ha en viss rød tråd på bloggen, kan vi si at festen på CharleeBarley´s var hyggelig, vill, morsom, slitsom og varte, som alle beachparties bør, til soloppgang! Desverre dro våre nye venner tilbake til virkeligheten søndag morgen. De vil bli savnet men aldri glemt. Vår paradisiske hverdag har heldigvis akkurat begynt.

Etter et par timer søvn slang vi oss på scooteren. Dette er noe vi anbefaler, da det er en unik måte å oppleve naturen og resten av øya på. Vi leide vår scooter for 200 Bath per dag (40 NOK). Vi kjørte til Baan Saladan, som er byen her på øya. Dette er en svært turistpreget by, derfor holdt det med kun lunsj. Deretter kjørte vi ned langs vestkysten av øya, møtte på smilende ansikter, apekatter, kuer, høner osv. Denne turen ga oss et innblikk i thaienes hverdagsliv, og vi kan konstantere at det er fryktelig primitivt.

Old Town er en gammel fiskerlandsby, som står på påler i vannet. Det er et sjarmerende sted, men som sagt tidligere har alle stedene her nede sin egen sjarm og personelighet. Etter solnedgang blir det mørkt, og det skjer fort! Heldigvis hadde scooteren lys og vi genser. Vi innså på dette tidspunktet at vi lever minutt for minutt, da vi plustselig kom på at scooteren går på bensin og at det kan være greit å fylle før man kjører over fjellet. Da er det greit at de har satt ut små pit-stops med bensinflasker.

Tilbake på Khlong Nin gikk vi igjen over til CharleeBarley´s og vår egen thaifamilie. Mama møter oss alltid med åpne armer og et varmt smil. Denne kvelden ble vi spådd i kort. Jeg, Charlotte, kommer til å gifte meg med en skikkelig riking. Noen ganger er han snill - andre ganger ikke. Det er tydeligvis ikke bare en mann, da jeg vil skille meg og finne en ny. MEN først må jeg lære meg å holde kjeft. Visdomsord til meg selv; for å finne kjærligheten må jeg lære meg å trappe ned på skravlingen. De konstanterte at jeg har en mor som bekymrer seg og stresser over alt hva meg angår, og en far som elsker meg og setter meg over alt annet. Ida Maries spådom: hun vil gifte seg om to år, tydeligvis med en bekjent. Det var mye fokus på denne bestemte herremannen, som har samme personlighetstrekk og tankegang. Vi lurere veldig på hvem dette er?! Hun vil ikke få barn, da hun vil bli frelst av denne reisen, og leve på loffen resten av livet.

Mandag 5 des. er Thailands nasjonaldag, kongens bursdag. Dette feires ikke på noen spesiell måte, annet enn i de store byene. Endelig var det fint vær, med solskinn og delvis blå himmel.

Etter kommentar fra de hjemme, om at det ser ut som vi kun slapper av og er på ferie, kan vi si at vi gjør akkurat det man bør gjøre her; slappe av med andre, møte nye mennesker og oppleve kulturen. Det er vanskelig å forstå uten å være en del av det, det kan kun oppleves! Sabai, Sabai.

- C&IM

Skrevet av Worldwild 21:59 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Shooting Star

- Koh Lanta Yai

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Fredag formiddag ble tilbragt på sjarmerende Rasta Baby Bar. Dette er en av de mange reggaebarene her på Khlong Nin. Her jobber noen av de mest avslappede og vennlige menneskene vi noen gang har møtt. Vi tar oss selv i, gang på gang, å bli sjarmert av thaienes fantastiske væremåte, og forstår godt hvorfor dette, av mange, blir kallt "smilets land". Her sover de ansatte i hengekøyene, spiller kort med gjestene og det blir mye sigha...

På kvelden gikk vi bort til CharleyBarleyBar hvor vi ble kjent med Andy (San Diego), Viccy (UK) og Alan (UK). En gjeng mennesker som har en gjennomført alternativ livsstil her i Thailand. Alan har blandt annet gitt opp det Europeiske samfunnet og er nå i sitt tredje år på Koh Lanta. Noe Charlotte også ville vurdert. Kvelden ble topp, men høydepunktet var da vi sendte opp Lucky Baloons og det i tillegg fløy et stjerneskudd i bakgrunnen. Dobbel lykke?

I kveld blir det avskjedsfest på CharleyBarleys for Andy og Viccy som reiser i morgen tidlig.

I dag har store deler av dagen gått til matlaging! Vi ble invitert inn på kjøkkenet hvor vi lærte sekt forskjellige thai-retter:
- Sweet and Sour
- Papayasalat
- Nudelsuppe
- Padtai
- Chicken with garlic and pepper
- Green Curry

NAM! Hele opplegget var fantastisk med en usedvanelig søt kokke, på et nokså primitivt kjøkken. Men høydepunktet var da vi fikk spise maten, enda så mette vi ble. Thaimaten har virkelig falt i smak, og den nye matkunnskapen skal brukes senere; inviter dere selv!

Skrevet av Worldwild 19:18 Arkivert i Thailand Kommentarer (2)

Lanta Paragon

- Koh Lanta Yai

rain 25 °C
Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Mye har skjedd siden det siste innlegget. Vi har nå forflyttet oss ut på øyen Koh Lanta hvor vi bor på Lanta Paragon.

Torsdag morgen pakket vi oss ut i varmen og skulle plukkes opp av taxi 10.30, en time før fergen skulle ta oss ut øyen. Det var da vi fikk vår første erfaring med thailandsk tidsbegrep. Klokken 11.00 satt vi fortsatt i hotellobbyen uten noe tegn til hentebil. Heldigvis var hotelbetjeningen hyggelige og ringte reisebyrået for oss. En svett og lettere stresset thai dukket plutselig opp, kastet oss og bagasjen inn i bilen og duret av gårde til neste hostel. Det var ikke bare vi som var "bortglemt", hele fem andre ble etterhvert lastet opp på lasteplanet. Dermed kom vi oss avgårde fra byen 15 minutter før fergeavgang. Allikevel rakk vi båten med 1 minutts margin, noe som i grunn virket nokså dagligdags for sjåføren.

Etter halvannen time på sjøen, med vakker utsikt over bortgjemte strender og tropisk jungel, ankom vi Baan Saladan på nordspissen av Koh Lanta Yai. Det var mye mas og diverse tilbud på kaien, men vi kom oss opp på et lasteplan og videre ned til hotellet på Khlong Nin Beach på vestsiden av øyen. Vi var noe skeptisk på forhånd, forhold til hva vi betalte for oppholdet, men vi ble positivt overrasket da stedet er helt fantastisk. Stedet består av ni rom fordelt på fire hus , hvor vi har det til lavest pris og standard deretter. Utenfor døren har vi lounge med lave bord og madrasser og strandes beste restaurant! La oss bare legge til, at alt dette ligger i sjøkanten!

- C&IM

Skrevet av Worldwild 18:40 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

(Innlegg 16 - 20 av 22) « Side 1 2 3 [4] 5 »