In a relationship with Bruce highway.

- Brisbane, Carmila, Airlie, Seventeenseventy, Agnes Water, Rainbow Beach, Great Sandy NP, Noosa Heads, Brie Bie Island, Brisbane

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Vi sitter for øyeblikket på et hostel i Brisbane og mimrer tilbake til de ti siste dagene. Vi har nemlig vært på roadtrip oppover østkysten!

Etter endt surfekurs dro vi opp til Byron Bay, hvor vi hadde to fine døgn sammen med Cathrine og Beate. Så gikk turen opp til Brisbane. Her plukket vi opp vår sexy Toyota Corolla, som viste seg å ikke være like sexy som bildene tilsa. Fuglene og blomstene på siden var byttet ut med påtaggede flammer og den lite kledelige teksten: DESTROY, på den ene siden! Men fornøyde med valg av bil satte vi snuten mot Sunshine Coast, uten kart..

Å sove i en liten bil, har ikke vært noe problem for oss småjentene. I den lille hula har det bare vært kos, sett bort ifra en nokså høy kveldstemperatur og uvelkommne innsekter. Bilen er ombygd slik at baksetene er byttet ut med en stor treboks for oppbevaring, dekket med madrasser.

Det var heller ikke noe problem med kartlesingen da vi fort fant frem til Bruce Highway, som vi fikk et tett forhold til de neste dagene. Dessuten må store deler av det australske budsjettet gå til skilt!

Planen var å kjøre direkte til Airlie Beach, som var den nordligste destinasjonen, på to døgn. Dette klarte vi på tross av en ulykke som ga oss en seks timers forsinkelse.. Vi ankom Airlie ved midnatt og campet på en tilfeldig luke. Så tidlig som 4.30 ringte vekkerklokken (Ida Marie hadde glemt at det er en times tidsforskjell mellom New South Wales og Queensland). Da innså vi hvilken stjernespot vi hadde stoppet ved! Vi hadde panoramautsikt fra en knaus utover havet og en nydelig soloppgang! Vi kom oss inn på vår første campingplass, og booket seiltur ut til Whitsundays Islands, hvilket var en fantastisk tur med mye morro og fine bilder!

Airlie Beach er er veldig fint og nytt sted, med vakker strand og gode sjøtemperaturer. De har også lagt ut et type nett hvor man kan svømme uten å bekymre seg for stingers. Såpas langt nord på østkysten er det nemmelig utbredt med giftige maneter som man helst ikke vil møte på uten stingersuit.

De neste dagene var avsatt til å kjøre sørover igjen. Første stopp var Seventeenseventy, som vi ankom i en mektig solnedgang. Neste dag var det endelig ut i surfen igjen, og det ble ikke lite latter da to 7.3 surfebrett ble tredd inn i den lille corollaen! Det var vanskelig første gangen alene, med hardboards som var kortere enn hva vi var vandt med og pålandsvinden gjorde det ikke enklere. Men vi var begge enige om at det var en deilig følelse å kjenne bølgene ta brettet igjen, og etter tapre forsøk kom "pop-upsene".

Med saltvannshår, klissvåt bikini og Florence på full guffe, satte vi oss bak rattet igjen i retning Rainbow Beach. Strekningen har en utrolig vakker natur og vi ble svært begeistret av sanddynene som plutselig dukket opp langs Great Sandy National Park. All sanden danner milevis med strender og det var ikke vanskelig å finne en spot helt for oss selv, hvor vi latet oss i noen timer før vi dro tilbake til volleyballspilling og BBQ.

Fordi været ikke var helt på vår side bestemte vi oss for å droppe surfingen og komme oss videre til Noosa. Noosa er et koselig område med fine elveområder og store strender for både bading og surfing. Det ble derimot lite aktivitet da det på få minutter brøt ut full storm, med lyn, torden og usansynelig mye regn! Å bo i en liten Corolla under slike forhold er ingen lek, men siden vi har ilagt oss den vanen å stå opp og sovne med solen sloknet vi begge til piskingen av regn og grener på taket. Da været ikke endret seg påfølgende dag, satte vi kursen ned mot Brisbane. Vi campet ved Brie Bie Island, før vi igjen befant oss i Brisbane, fortsatt uten kart. Her har vi igjen skiftet ut noe av garderoben, som begynner å bli en nødvendighet!

I morgen flyr vi til Sydney, og allerede på lørdag går turen videre til New Zealand. Der gleder vi oss til å se igjen Didi og Tony, få ordentlig tak over hodet, et kjøkken å lage mat på og forhåpentligvis knytter vi på oss joggeskoene, for DET begynner å bli en nødvendighet!

C&IM

Skrevet av Worldwild 22:36 Arkivert i Australia Kommentarer (0)

Brado´s

- Sydney

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Jeg, Ida Marie, fant fort ut at det faktisk var på tide å komme seg til en mer vestlig kultur da jeg presterte å sette all maten i en fryser fremfor et kjøleskap. Enkle ting som å gå med sko, handle mat og sette på en vaskemaskin hadde blitt ukjent etter månedene i primitive Asia.

Vi har bodd på Brado`s i Kings Cross og har hatt to netter på militærbasen utenfor byen. Der var vi omringet av barske mannfolk som disket opp med god mat og mye latter. Men to døgn med såpas mye testosteron holder!

Da vi flyttet tilbake til Kings Cross ble det endelig fint vær og vi tok en tur i dyreparken. Der så vi kengeru, løver, tigere, aper, fugler, slanger, edderkopper og alt for mye mer. Vi har også sett operaen hatt en ufrivilling lang gåtur gjennom det enorme parkområdet.

For øyeblikket er vi med på et syv-dagers surfekurs som går fra Sydney og opp til Byron Bay. Og vi kan love alle dere som sitter hjemme og rister på hodet; vi rocker bølgene allerede!

-C&IM

Skrevet av Worldwild 17:19 Arkivert i Australia Kommentarer (0)

Shopping og champagne

- Bangkok

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Det tok oss tjue timer å komme oss fra Shianoukville til Bangkok. Og vi erfarte at det å krysse grensen mellom Kambodsja og Thailand er litt av en tolmodighetsprøve. Men etter diverse busser, taxier og mye venting kom vi oss til hovedstaden og sjekket inn på suite!

De tre siste dagene i Asia ble brukt til å få med seg mest mulig kultur samt "litt" shopping. Vi følte som innfødte da vi satt i baksetet på en råkjørende Tuk-tuk og spiste Pad-Thai med spisepinner. Men etter to måneder i Asia blir man vel påvirket.

Det var trist å dra, og det var fristende å miste flighten til Sydney. Men vi kommer definitivt tilbake!

Skrevet av Worldwild 23:04 Arkivert i Thailand Kommentarer (0)

Vi har funnet paradis!

- Koh Rung, Kambodsja

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

I skrivende stund sitter vi på en nærmest hemmelig øy med hver vår mangoshake i hånden.

Endelig har vi kunnet sette ned tempoet, nyte gode bøker og fantastiske solnedganger. Dagene ved kysten i Shianoukville har vi tilbrakt på stranden. Dette er første stedet som faktisk kan minne litt om ”syden”! Tusen solsenger, stygge parasoller og slitsomme selgere gjør stranden mindre sjarmerede, men igjen, det er hva man gjør det til. Fire dager slikket vi sol, nøt fersk frukt og italiensk mat: skikkelig ferie rett og slett!

Og vår ferie stopper ikke der. Etter anbefaling fra Andrew som vi møtte på Koh Lanta, har vi kommet oss ut på Koh Rung, en sjarmerede øy utenfor kysten. Det finnes sannsynligvis ikke et bedre sted som understreker at vi reiser i Kambodsja på riktig tidspunkt. Det aner oss at det ikke tar mange år før dette vil være som Thailand.

Her på Koh Rung bor vi i en palmehytte kun med strøm mellom seks på kvelden og åtte på morgningen. Øyen har kun en bebodd strand, noe som gjør det til et rolig sted med kun reisende og ikke turister, det er nemmelig en stor forskjell. Kritt hvit strand, et hav som ikke kan beskrives og en avslappende atmosfære kunne ikke passet oss bedre da vi går inn i vår siste uke før Australia.

Dette er paradis!!! Charlotte måtte ty til tårene da hun fant ut at dette faktisk er de siste dagene i uforglemmelige Asia. Klumpen vi hadde i magen på Gardermoen 28.nov er plutselig tilbake og vi gruer oss til å forlate den barbente tilværelsen. Før vi slipper helt taket har vi booket tre dager med luksus på suite i Bangkok.

C&IM

Skrevet av Worldwild 17:09 Arkivert i Kambodsja Kommentarer (0)

Siem Reap på 1-2-3

- Siem Reap, Kambodsja

Se Worldwild på Worldwild's reisekart.

Verken fortauet eller flyet bø på mye søvn, og det var to trøtte jenter som ankom Siem Reap og ble plassert i en taxi. Taxisjåføren snakket godt om sin by, og forklarte oss at vi kunne ferdes trygt om vi ikke satte oss i setet på en tuk-tuk. Vi forstod fort hva han mente da vi så at tuk-tukene er noe helt annet her enn hva vi har sett tidligere i Asia.

Sjåføren snakket såpass godt for seg at før vi ankom hotellet var han blitt for privatsjåfør for dagen. Vi rakk kun å kaste fra oss sekkene på rommet før det bar av gårde til en anerkjent restaurant og Floating Village. Vannstanden rundt den store innsjøen ved Siem Reap varierer stort etter sesong, noe vi kunne se tegn til allerede en kilometer før vi ankom båtene. En liten elv med rismarker på hver side skulle frakte oss ut til fiskelandsbyen bygget på påler. Det var utrolig å se hvordan livet fungerte syv meter over vannflaten og hvor lykkelig uvitende de er om verden utenom.
Floating Village

Siem Reap er byen hvor man finner det store tempelkomplekset, Angor Wat, som er listet som UNECOs verdensarv. Hit dro vi og fikk med oss en fantastisk solnedgang. Det er mektig å gå rundt i noe så stort og komplekst som er over 800 år gammelt.

Samme dag booket vi oss inn på nattbussen til Sianoukville kvelden etter, da vi var klare for å slå oss til ro, kunne pakke ut sekken uten å måtte pakket den igjen dagen etter og ikke minst sol og strand. Vi trengte rett og slett en ferie fra reising, kultur, inntrykk og opplevelser.

Siste innspurt før ferien ble gjort med en rundtur i tempelkomplekset, vi fikk med oss noen skatter fra markedet og god mat. Vi klarte altså få med oss det viktigste av Siem Reap på 36 timer, og var fornøyde da vi la oss ned på sovebuss med late dager i sikte.

C&IM

Skrevet av Worldwild 16:54 Arkivert i Kambodsja Kommentarer (0)

(Innlegg 6 - 10 av 22) « Side 1 [2] 3 4 5 »